Forum Nasze Forum "VOX MILITARIS" Strona Główna Nasze Forum "VOX MILITARIS"

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

O CO WALCZYMY???
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 182, 183, 184  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Nasze Forum "VOX MILITARIS" Strona Główna -> "MIĘDZY NAMI EMERYTAMI"
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jurek




Dołączył: 24 Sty 2009
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 15:12, 09 Lut 2009    Temat postu:

Dzięki >romano< i >kajo50<
Trzymajmy się chłopy !


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Pon 16:28, 09 Lut 2009    Temat postu:

jurek napisał:
Do Romano.
Nareszcie zostało wszystko wyjaśnione normalnym językiem a nie prawniczym. Dziękuję.
Chciałbym sobie skopiować ten tekst ale nie wiem jak to się robi. Czy ktoś mógłby mi pomóc ?
Pozdrawiam.



Naciśnij lewy przycisk myszy(LPM) na tekście który chcemy skopiować(teraz nasz tekst będzie na czarnym tle).
Następnie naciskamy prawy przycisk myszy(PPM) i wybieramy opcję kopiuj.
Teraz otwieramy notatnik albo jakiś inny edytor tekstu i klikamy PPM wybieramy teraz wklej i i po bólu
Powrót do góry
Romano




Dołączył: 26 Sty 2009
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 43 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 17:20, 09 Lut 2009    Temat postu:

Do >jurek< w sprawie odpowiedzi NIK.

Tradycyjnie, "urząd państwowy" źle odczytuje intencje i treść skargi.

My nie kwestionujemy konstytucyjności czy też trafności regulacji ustawowej nie mówiąc już o prawach nabytych.
My domagamy się tylko przestrzegania uchwalonych ustaw i ich właściwą interpretację zgodną ze stanem prawnym, (odpowiednimi komentarzami Ministerstw, RPO, TK do tych ustaw) przez WBE (MON).

Należy również pamiętać, że ustawa o FUS wcale nie przeprowadzała kompleksowej reformy ani tym bardziej nie ujednolicała całego systemu emerytalnego. Może taki był zamiar, ale od zamiaru do realizacji droga bywa daleka.
To jest nieprawda - ustawa ta nie reformowała kompleksowo emerytur, nic nie ujednolicała, mało tego, wprowadziła dotąd niewystępujące, różnego rodzaju podziały wśród "świadczeniobiorców", więc twierdzenie NIK, że kompleksowa i głęboka reforma ujednolicająca uzasadnia różne zmiany i "manipulacje" w ustawach nie ma żadnych podstaw prawnych ani merytorycznych. Wystarczy prześledzić dalsze losy tej ustawy, tego bubla prawnego.
Chociażby taki cytacik:
"... w "Gazecie Prawnej" Nr 70 z dn. 11-15 sierpnia 2000 r. Rzecznik Praw Obywatelskich stwierdza -
przepisy dotyczące systemu ubezpieczeń społecznych stawiają w niekorzystnej sytuacji emerytów i rencistów wojskowych prowadzących dodatkowo działalność gospodarczą, przyznają zaś pozycję uprzywilejowaną świadczeniobiorcom z systemu powszechnego..."
...........................
Trochę to wszystko dziwne, ze NIK nie zdaje sobie sprawy z sedna problemu i na zasadzie "po najmniejszej linii oporu" odpowiada urzędniczym ble, ble, ble.

Odpowiedź ta pokazuje po raz kolejny z jak trudną materią ma do czynienia szary, zwykły obywatel.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Romano




Dołączył: 26 Sty 2009
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 43 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 17:55, 09 Lut 2009    Temat postu:

Na forum PZ ukazał się ciekawy tekst odwołania który pozwalam sobie wkleić. Myślę że autor jkasper z Krakowa nie będzie miał mi za złe.
..................
Imię i Nazwisko …………………….. Miejscowość, data ……………………..
Ulica …………………………..
Kod, miejscowość ………………………..
Tel.: ………………………………
Nr świadczenia emerytalnego ……………


Sąd Okręgowy w ……………………..
Wydział …… Ubezpieczeń Społecznych
Ulica …………………………..
Kod, miejscowość ………………………..

za pośrednictwem Dyrektora Wojskowego Biura Emerytalnego w ………….

ODWOŁANIE

Odwołuję się od decyzji Dyrektora Wojskowego Biura Emerytalnego w …..nr EWU……. z dnia..-..- 2009 r. Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego błędnie zinterpretował mój wniosek i odmówił mi tego o co wcale nie wnioskowałem:
W żadnym zdaniu mojego wniosku nie domagałem się cyt.: „wznowienia postępowania w stosunku do decyzji ustalającej prawo do emerytury” w myśl rozumienia art. 32 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. 2004 Nr 8 poz. 66). Nie podważam, że decyzje waloryzacyjne wydane od 01-01-1999 do 30-04-2004 zostały wydane w oparciu o obowiązujący w tym czasie stan prawny. Jednak ustawodawca art. 20 Ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2003 nr 166 poz. 1609) zmienił stan prawny lecz dyrektor WBE do chwili obecnej nie wcielił w życie zmienionych przepisów tej ustawy. Domaganie się zasądzenia, cyt,: „od wnioskodawcy na rzecz Wojskowego Biura Emerytalnego w ……kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego wg norm przepisanych”, szczególnie kosztów zastępstwa procesowego, gdy pełnomocnik jest etatowym pracownikiem WBE zakrawa na drwinę z systemu prawnego RP albo próbą zastraszenia odwołującego się.

Doprecyzowuję odwołanie i wnoszę o:
1. Unieważnienie decyzji waloryzacyjnych wydanych od 01-01-1999 r. do 30-04-2004 r.
2. Unieważnienie decyzji waloryzacyjnych wydanych po 01-05-2004 r.
3. Wydanie nowych decyzji waloryzacyjnych za okres od 01-01-1999 r. do 30-04-2004 r. zgodnie z uregulowaniami następujących ustaw, wykładnią systemową i wyrokiem SN:
• art. 20 Ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2003 nr 166 poz. 1609) przywracającym emerytalny system zaopatrzeniowy żołnierzy oraz ich rodzin od 01-01-1999 r.,
• art.. 6 OBWIESZCZENIA MARSZAŁKA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. 2004 Nr 39 poz. 353), określającym cezurę graniczną wprowadzenia waloryzacji na zasadach i w terminach przewidzianych w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na 01-05-2004 r. tym samym - według wykładni logicznej - czas obowiązywania przywróconego Dz. U. 2003 nr 166 poz. 1609 emerytalnego systemu zaopatrzeniowego żołnierzy oraz ich rodzin na podstawie ustawy z 1993 r. z późn. zm. upłynął 30-04-2004 r.,
• wykładnią systemową zawartą w piśmie ministra pracy i polityki społecznej Jolanty Fedak z dnia 25 stycznia 2008 r. sygn. SPS-024-2865/07,
• wyrokiem SN z dnia 03.04.2007 II UK 165/06 sygn. OSNP 2008/9-10/140.
4. Wydanie nowych decyzji waloryzacyjnych za okres od 01-05-2004 r. ze zmienioną podstawą świadczenia ustaloną przez ostatnią zmienioną decyzję według zasad przywróconych Dz. U. 2003 nr 166 poz. 1609.
5. Wypłacenie różnicy uposażenia powstałej wskutek zmiany zasad waloryzacji za okres od 01-01-1999 r. do 30-04-2004 r. oraz różnicy, wynikłej ze zmiany podstawy świadczenia od 01-05-2004 r. do chwili obecnej.
6. Wypłacenie odsetek ustawowych za nieterminowe wypłaty od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2003 nr 166 poz. 1609) do chwili obecnej oraz odsetek z różnic w wysokości świadczenia powstałego wskutek zmiany podstawy świadczenia od 01-05-2004 r. do chwili obecnej.
7. Zasądzenie od Woskowego Biura Emerytalnego na rzecz Skarbu Państwa kosztów postępowania procesowego w oparciu o art. 262 kpa.

……………….

Komentarz ( nie dołączać do wniosku!):
1. Odwołanie opracowałem dla emerytów w Krakowie, bo tu dyrektor WBE domaga się zasądzenia kosztów i daje błędną interpretację art.32 w zakresie, który nie dotyczy odwołania.
W poprzednich wzorach wniosków( liście otwartym Pana Gągalskiego, liście Pana Mroziewskiegoi i in.) aż roi się od nieścisłości, sformułowań słownych niezgodnych z intencją samego wnioskodawcy oraz niezgodnych z uregulowaniami ustaw obowiązujących w RP. Należy odróżnić prawo do ustalenia świadczeń czy przeliczenie świadczeń(?) z Ustawy z 1993 r z późn. zm., a zmienioną zasadą waloryzacyjną przez zmiany w tejże ustawie na procentową( uprzednio zmianę o identycznej treści dokonał art.. 159 ustawy o FUS z 1997r). Próba ratowania W pełnym zakresie) tej ustawy nie powiodła się. Skutkiem tego było przywrócenie w pełnym wymiarze odrębnego systemu zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych i ich rodzin ( również pozostałych „służb mundurowych”) w tym zasad waloryzacji „uposażeniowej” (Dz. U. 2003 nr 166 poz. 1609). Jednak decyzje wydane przez dyrektorów WBE w okresie 1.1.1999 do 30.04.2004 były zgodne z obowiązującymi w tej materii i w tym czasie przepisami prawa. Jeżeli zmiana waloryzacji na „uposażeniową” powinna skutkować unieważnieniem decyzji waloryzacyjnych ( prawnie wydanych)w okresie 1.1.1999 do 01.10.2003 ( dzień wejścia w życie ustawy Dz. U. 2003 nr 166 poz. 1609) to ===-=== Obrony Narodowej (dyrektor WBE) powinien tego dokonać.I tylko tego można się domagać w sądach. Bezdyskusyjnie dyrektor WBE powinien zwaloryzować „uposażeniowo” nasze świadczenia na podstawie ROZPORZĄDZENIA MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 10 marca 2004 r .zmieniającego rozporządzenie w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych ( Dz.U.45,poz 434), bo art. 20 z Dz. U. 2004 Nr 39 poz. 353 od dnia 01.05.2004 wprodził do systemu zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych i ich rodzin waloryzację procentową. Już raz Trybunał Konstytucyjny uznał zasadę waloryzacji procentowej za zgodną z Konstytucją RP (zasadę wprowadzoną dla wszystkich uprzywilejowanych grup posiadających swoje odrębne systemy emerytalne: nie tylko dla żołnierzy zawodowych, ale i dla tzw. służb mundurowych). I tego nie da się w żaden sposób podważyć. W odwołaniu występują maksymalne żądania: zmiany waloryzacji od 1.1.1999 do 30.04.2004. Równocześnie informuję, że sąd okręgowy może:
Art. 138. § 1. Organ odwoławczy wydaje decyzję, w której:
1) utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję albo ( wtedy koszty sądowe poniesie odwołujący się – dopisek mój)
2) uchyla zaskarżoną decyzję w całości albo w części i w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy bądź uchylając tę decyzję - umarza postępowanie pierwszej instancji, albo
3) umarza postępowanie odwoławcze.
§ 2. Organ odwoławczy może uchylić zaskarżoną decyzję w całości i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji, gdy rozstrzygnięcie sprawy wymaga uprzedniego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w całości lub w znacznej części. Przekazując sprawę organ ten może wskazać, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy. ( wtedy koszty sądowe może ponieść WBE – dopisek mój)
_________________
jkasper
====================


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lotnia




Dołączył: 19 Sty 2009
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ełk
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 21:06, 09 Lut 2009    Temat postu:

I ja zauważyłem ten wpis i muszę powiedzieć, że wprawił mnie w zakłopotanie. Niestety muszę wysłać swoje odwołanie do 13 lutego br. A tu 2 wersja i to wydająca się dość logiczna (jak na takiego laika prawniczego jak ja). Proszę o szybką ocenę które odwołanie jest dokładniejsze i lepsze w "natarciu". Pozdrawiam

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Romano




Dołączył: 26 Sty 2009
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 43 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 21:11, 09 Lut 2009    Temat postu:

Zdaje się że trzeba będzie pogłówkować i połączyć jakoś obydwa.
Chociaż to "krakowskie" wydaje mi się bardziej przekonywujące!
Są tu konkrety które nie zostały przez WBE zrobione. A to już jest coś!
Spoko! Do 13 lutego coś się powinno wyklarować.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jurek




Dołączył: 24 Sty 2009
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 21:21, 09 Lut 2009    Temat postu:

Artykuł w Polsce Zbrojnej Nr 5 z dnia 1 lutego 2009 r. tendencyjnie jest przeciwko nam. I jak takiego pismaka przekonać, skoro jest na garnuszku naszych przeciwników i takie bzdury puszcza w ludzi. Takiego artykułu po prostu nie godzi komentować. Kto chce się z nim zapoznać to proszę bardzo.
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
wozka




Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Polski
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 22:21, 09 Lut 2009    Temat postu: Re: Nieszczęsny FUS

Romano napisał:
Pozostaje jeszcze ten cały nieszczęsny artykuł 159 ustawy FUS, zaskarżony do TK.
TK słusznie uznał, że treść tego artykułu jest zgodna z Konstytucją itd. bo zgodnie ze swoją naczelną zasadą Trybunał nie dyskutuje nad formą tylko nad treścią. Chociaż można z łatwością doszukać się w uzasadnieniu wyroku TK, że ten artykuł (159) nie powinien się znaleźć w ustawie i rolą ustawodawcy czyli Sejmu jest naprawienie błędu legislacyjnego.


Romano - bardzo ładnie ujęte całe wystąpienie ( włącznie z tym nie cytowanym przeze mnie).

Właśnie, art. 159 "załatwia" wszystko i nie ma na niego haka.
Jedyna droga to zmuszenie ustawodawcy do zmiany.

Awantura trwa tutaj na forum o ustawę FUS i jej art. 1 oraz art. 2.
Piszą, cytują, ręce załamują ... tłumaczą wspak i owak. Istny cyrk.
Przecież te artykuły (1 oraz 2) tej ustawy (FUS) nam nie przeszkadzają.

Tak, zgadzam się z poglądem, że należy być głośnym nad wyraz. Głośnego usłyszą i boją się (głośny to zapewne silny).
( więcej przemyśleń póki co nie mam. Brak czasu.)
Pozdrawiam "walecznych"


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
wozka




Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Polski
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 22:25, 09 Lut 2009    Temat postu:

Odwołanie Jkasper ...... bardzo logiczne i zawiera treści merytoryczne.
To do mnie przemawia. Jest jak do tej pory najlepsze. Wiem, że pisał to fachowiec.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
tkr1953




Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 22:37, 09 Lut 2009    Temat postu:

Do Romano!

Wszystko fajnie, próbowałem znaleźć wyrok SN niestety nigdzie go nie ma.

Nie podoba mi się powoływanie na coś czego nie ma chyba, ze nie potrafię znaleźć

Odwołanie Ikasper


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Romano




Dołączył: 26 Sty 2009
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 43 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 22:51, 09 Lut 2009    Temat postu:

To pytanie (o SN) nie do mnie - ja tylko byłem "listonoszem" - nie zagłebiałem się w to co napisał >jkasper<. Chyba i tak jest jakiś błąd bo >jkasper< będzie to jeszcze poprawiał.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Romano




Dołączył: 26 Sty 2009
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 43 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 23:04, 09 Lut 2009    Temat postu:

Sprawdziłem!
Jeżeli chodzi o wyrok SN z dnia 03.04.2007 II UK 165/06 sygn. OSNP 2008/9-10/140. - tylko taki występuje w poście >jkasper< - to wyrok ten w całości znajduje się w poście >kornela< na forum PZ na str. 6 w "Nowy stary portfel"


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
wozka




Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Polski
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 23:21, 09 Lut 2009    Temat postu:

tkr1953 napisał:
Do Romano!

Wszystko fajnie, próbowałem znaleźć wyrok SN niestety nigdzie go nie ma.

Nie podoba mi się powoływanie na coś czego nie ma chyba, ze nie potrafię znaleźć

Odwołanie Ikasper


Wyrok z dnia 3 kwietnia 2007 r.
II UK 165/06
Odrębność ubezpieczenia emerytalno-rentowego regulowanego ustawą z
dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
(jednolity tekst: Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 ze zm.) oraz ustawą z
dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz
ich rodzin (jednolity tekst: Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 ze zm.) powoduje niemożność
nabycia przez emeryta wojskowego prawa do emerytury na podstawie
ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jeżeli
we wcześniej przyznanej emeryturze wojskowej uwzględniono okresy
ubezpieczenia lub zatrudnienia oraz inne okresy jako składkowe (art. 2 ust. 1
pkt 1 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych).
Przewodniczący SSN Jerzy Kuźniar (sprawozdawca), Sędziowie SN: Zbigniew
Hajn, Roman Kuczyński.
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 kwietnia 2007 r.
sprawy z wniosku Józefa C. przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych-Oddziałowi
w W. o emeryturę, na skutek skargi kasacyjnej ubezpieczonego od wyroku
Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 20 marca 2006 r. [...]
o d d a l i ł skargę kasacyjną.
U z a s a d n i e n i e
Wyrokiem z dnia 20 marca 2006 r. [...] Sąd Apelacyjny w Warszawie, oddalił
apelację wnioskodawcy Józefa C. od wyroku Sądu Okręgowego Warszawa
Praga - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie z dnia 28 października
2005 r. w sprawie przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych-Oddziałowi w
W. o emeryturę, podzielając ustalenia faktyczne poczynione przez Sąd pierwszej
instancji oraz ich ocenę prawną, według której wnioskodawcy nie przysługiwało
dochodzone świadczenie (emerytura z ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emerytu2
rach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - jednolity tekst: Dz.U. z 2004 r.
Nr 39, poz. 353 ze zm.), ponieważ miał wcześniej ustalone prawo do emerytury
określonej w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin (jednolity tekst: Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 ze zm.),
obliczonej z uwzględnieniem okresów składkowych, o których mowa w art. 6 ust. 1
pkt 1-3, 5 i 7-10 oraz w ust. 2a ustawy o emeryturach i rentach z FUS (art. 2 ust. 1 tej
pierwszej ustawy).
Powyższy wyrok zaskarżył skargą kasacyjną pełnomocnik wnioskodawcy i zarzucając
naruszenie prawa materialnego przez błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie
art. 2 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. oraz art. 7
ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych
oraz ich rodzin, wniósł o jego uchylenie i przekazanie sprawy Sądowi Apelacyjnemu
do ponownego rozpoznania wraz z orzeczeniem o kosztach postępowania.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Stosownie do art. 39813 § 1 i 2 k.p.c., Sąd Najwyższy rozpoznaje sprawę w
granicach skargi kasacyjnej (jej podstaw) i jest związany ustaleniami faktycznymi
stanowiącymi podstawę zaskarżonego orzeczenia, jeżeli skarga nie zawiera zarzutu
naruszenia przepisów postępowania - tak jak w rozpoznawanej sprawie - (bądź jeżeli
taki zarzut okaże się niezasadny). Okoliczności faktyczne rozpoznawanej sprawy nie
budzą wątpliwości, sporna pozostaje ich ocena w świetle przepisów prawa materialnego.
Decyzją z dnia 22 czerwca 2005 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych-Oddział
w W. odmówił wnioskodawcy prawa do emerytury, powołując art. 114 ust. 1a ustawy
z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS, zgodnie z którym prawo do
świadczeń lub ich wysokość ulega ponownemu ustaleniu z urzędu, jeżeli po uprawomocnieniu
się decyzji okaże się, że przedłożone dowody nie dawały podstaw do
ustalenia prawa do emerytury lub renty albo ich wysokości, jednocześnie uchylając
wcześniej wydaną decyzję z dnia 28 kwietnia 2005 r., w której przyznał wnioskodawcy
dochodzone świadczenie.
Na podstawie art. 1 pkt 2 lit. a oraz pkt 3 lit. b ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o
zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw
(Dz.U. Nr 166, poz. 1609 ze zm.), z ubezpieczenia społecznego (tzw. powszechnego)
wyłączono żołnierzy zawodowych, a także między innymi żołnierzy, którzy w
3
dniu wejścia w życie ustawy emerytalnej i ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
nie pozostawali w służbie. Tak więc od dnia 1 października 2003 r. (data wejścia
w życie tej ustawy), wszyscy żołnierze (także niepozostający w służbie) podlegają
w zakresie nabywania uprawnień emerytalno-rentowych przepisom ustawy z
dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich
rodzin. Konsekwencją tej zmiany jest doliczenie - na wniosek zainteresowanego -
okresu podlegania powszechnemu ubezpieczeniu emerytalnemu do wysługi emerytalnej
określonej w przepisach ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych
oraz ich rodzin. Bezsporne jest, że wnioskodawca zakończył służbę wojskową
w dniu 9 czerwca 1980 r. i w dacie złożenia wniosku o emeryturę w Zakładzie
Ubezpieczeń Społecznych miał już ustalone przez Wojskowe Biuro Emerytalne
prawo do emerytury. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach
i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, świadczenia na warunkach
i w wysokości określonej w ustawie nie przysługują, mimo spełnienia warunków do
nabycia prawa do świadczeń z ubezpieczeń emerytalnego i rentowych Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych, ubezpieczonym, którzy mają ustalone prawo do emerytury
określonej między innymi ustawą o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych,
obliczonej z uwzględnieniem okresów składkowych, o których mowa w art. 6
ust. 1 pkt 1-3, 5 i 7-10 oraz w ust. 2 ustawy. W świetle tego unormowania wnioskodawcy
nie przysługuje prawo do emerytury w oparciu o ustawę o emeryturach i rentach
z FUS. W dacie złożenia wniosku o emeryturę (18 kwietnia 2005 r.) miał on bowiem,
ustalone prawo do emerytury wojskowej. Jak wynika z pisma Wojskowego
Biura Emerytalnego z dnia 10 czerwca 2005 r. do wysługi emerytalnej zaliczono Józefowi
C. okres służby wojskowej od 25 września 1958 r. do 9 czerwca 1980 r. oraz
okresy zatrudnienia od 16 czerwca 1980 r. do 30 kwietnia 1981 r., od 5 maja 1981 r.
do 31 marca 1982 r., od 18 sierpnia 1982 r. do 25 stycznia 1989 r., od 26 stycznia
1989 r. do 22 września 1992 r., od 29 września 1992 r. do 16 października 2000 r.,
od 11 grudnia 2000 r. do 31 grudnia 2000 r. Wymienione okresy są okresami, o których
mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach
z FUS, i zostały zaliczone do wysługi emerytalnej przy ustalaniu prawa do emerytury
wojskowej, wobec czego należy uznać, że została wyłączona możliwość nabycia
przez wnioskodawcę świadczeń z ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Wyłączenie
przewidziane w art. 2 ust. 2 powołanej ustawy ma charakter podmiotowy i
dotyczy wszystkich ubezpieczonych, którzy mają prawo do emerytury wojskowej,
4
jeżeli przy obliczeniu jej wysokości, uwzględnione zostały okresy ubezpieczenia bądź
zatrudnienia oraz inne określone jako okresy składkowe.
Nie jest również trafny zarzut naruszenia art. 7 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym
żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin. Przepis ten (w dacie wydania decyzji)
stanowił, że w razie zbiegu prawa do emerytury lub renty przewidzianych w ustawie z
prawem do emerytury lub renty albo do uposażenia w stanie spoczynku lub uposażenia
rodzinnego przewidzianych w odrębnych przepisach, wypłaca się świadczenie
wyższe lub wybrane przez osobę uprawnioną, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią
inaczej. Ustawa o emeryturach i rentach z FUS zawiera szczególne unormowania
dotyczące osób, które spełniały warunki do otrzymania świadczeń określonych w
przepisach ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy i ich rodzin, co wyłącza w
takich sytuacjach stosowanie art. 7 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. Odrębność obu
systemów ubezpieczenia powoduje, że wnioskodawca jako emeryt wojskowy nie
mógł nabyć prawa do emerytury z ustawy o emeryturach i rentach z FUS (por. wyrok
z dnia 22 stycznia 2002 r., II UKN 58/01, OSNP 2003 nr 21, poz. 523).
Wobec powyższego, podzielając stanowisko zajęte w zaskarżonym wyroku,
Sąd Najwyższy na podstawie art. 39814 k.p.c. orzekł jak w sentencji.
========================================


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
wozka




Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Polski
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 23:24, 09 Lut 2009    Temat postu:

Dla wiarygodności- adres:

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Wto 0:07, 10 Lut 2009    Temat postu:

A ja zalecałbym ostrożność! jkasper napisał swój wzór na PZ i go wykasował zastępując tekstem mogącym przestraszyć wahajacych się co dalej robić.Po tylu m-cach dyskusji pojawia się ktoś,pisze coś co kasuje i kieruje uwagę gdzie indziej.Obecnie w/w post jkasper zastąpił innym :

Wiadomość
jkasper
jkasper

Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1
Skąd: Kraków
Wysłany: Dzisiaj 17:03
Post wygaśnie: 02.10, 21:39

--------------------------------------------------------------------------------

Moja interpretacja z poprzedniego postu zmieniła się znacznie. Nie uwzględniłem jednego ustawowego terminu, który wiele zmienia. Muszę sprawdzić jeszcze kilka dzienników ustaw. Wiem już napewno, że wskutek przegranych odwołań emeryci mogą ponieść koszty : ok. 400 zł za zastępstwo procesowe i koszty postępowania ?? nie wiem czy i w jakiej są wysokości. Nie wiem jak była waloryzacja naszych emerytur ( ile razy i w jakiej wysokości)od 1 października 2003 go 30.04.2004.Jeśli ktoś ma "pod ręką" - proszę napisać daty i ilość % . Jeśli była to waloryzacja procentowa ( nie uposażeniowa) to są pewne szanse.
_________________
jkasper
Ostatnio zmieniony przez jkasper Dzisiaj 21:39, w całości zmieniany 2 razy

Czy można ufać tej osobie?Kazdy niech odpowie sobie sam.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Nasze Forum "VOX MILITARIS" Strona Główna -> "MIĘDZY NAMI EMERYTAMI"
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 182, 183, 184  Następny
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 182, 183, 184  Następny
Strona 14 z 184

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Theme ACID v. 2.0.20 par HEDONISM
Regulamin