Forum Nasze Forum "VOX MILITARIS" Strona Główna Nasze Forum "VOX MILITARIS"

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

O CO WALCZYMY???
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 182, 183, 184  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Nasze Forum "VOX MILITARIS" Strona Główna -> "MIĘDZY NAMI EMERYTAMI"
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jkasper




Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 406
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 227 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 17:25, 20 Maj 2011    Temat postu:

Moja propozycja LISTU POPARCIA.
Adresaci:
1/Sejmowa Komisja Obrony Narodowej
ul. Wiejska 4
00-902 Warszawa
Email: [link widoczny dla zalogowanych] (Przewodniczący Komisji)

2/Senacka komisja Obrony Narodowej
ul. Wiejska 4
00-902 Warszawa
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] (Przewodniczący Komisji)

3/ Szef
Biura Bezpieczeństwa Narodowego
ul. Karowa 10
00-909 Warszawa
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

4/. Rzeczpospolita - Redakcja
ul. Starynkiewicza 7/9
02-015 Warszawa
Email: [link widoczny dla zalogowanych]

5/. Gazeta Wyborcza – Redakcja
ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa
Email: [link widoczny dla zalogowanych]

6/. Gazeta Prawna – Redakcja
ul. Okopowa 58/72
01-042 Warszawa
Email: [link widoczny dla zalogowanych]

7/ Polska - Redakcja
ul. Domaniewska 41
02-672 Warszawa
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

8/ Newsweek Polska
ul. Domaniewska 52
02-672 Warszawa
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

9/ Interia.pl
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]
Konto Ogólne
[link widoczny dla zalogowanych]

10/ Wirtualna Polska
ul. Traugutta 115C
80-226 Gdańsk
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

11/ Konwent Dziekanów
Korpusu Oficerów WP
ul. Stefana Banacha 2,
00-909 WARSZAWA
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

12/ RMF RM
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

13/ Tygodnik NIE
"URMA" Sp. z o.o.
ul. Słoneczna 25,
00-789 Warszawa,
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

14/
Angora
90-103 Łódź
ul.Piotrkowska 94
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

15/ Polska Agencja Prasowa
ul. Bracka 6/8
00-502 Warszawa
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

16/ Polskie Radio SA -
Redakcja Łączności ze Słuchaczami
Al. Niepodległości 77/85
00-977 Warszawa
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

17/ Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77
00 - 090 Warszawa
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

18/ Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Policjantów
ul. Puławska 148/150
02-624 Warszawa
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

19/ Telewizja Polsat S.A.
ul. Ostrobramska 77
04-175 Warszawa
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

20/Redakcja portalu-mundurowego.pl
ul. Marymoncka 105 lok. 33
01-813 Warszawa
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

21/ Wojskowy Instytut Wydawniczy (wydawca Polski Zbrojnej)
Al. Jerozolimskie 97
00-909 Warszawa
E-mail: [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

22/Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Wiejska 10
00-902 Warszawa
Email: [link widoczny dla zalogowanych]

Dodatkowo:
23/ Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
00-583 Warszawa,
Al. Ujazdowskie 1/3
tel.: (22) 694 60 00
faks: (22) 625 26 37
e-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

24/ Zarząd Główny Związku Żołnierzy Wojska Polskiego
ul. 11 Listopada 17/19
03-446 Warszawa
e-mail: [link widoczny dla zalogowanych]
tel. /fax (22) 687 24 70

25/ Głos Weterana i Rezerwisty - Redakcja i Redakcja Internetowa
ul. 11 Listopada 17/19 bl. 1
03-446 Warszawa
tel./fax (22) 6 872 315
tel. (22) 6 872 316
tel. kom. 506 116 777
email: [link widoczny dla zalogowanych]


LIST POPARCIA.
Niniejszy List poparcia poprawiłem stylistycznie oraz uzupełniłem o istotne rozszerzenia.




My, emeryci i renciści wojskowi popieramy w całej rozciągłości tezy, zawarte w listach otwartych środowiska wojskowego oraz środowiska policyjnego.
Uważamy, że mamy legitymację do zabrania głosu w sprawie reformy emerytalnej. Tym bardziej, ze permanentnie przeżywamy reformę emerytalną od 1972 r., poprzez 1993 r, 1998/1999 r, 2004 r. i odczuwamy boleśnie jej tragiczne dla nas skutki w dziesiątkach tysięcy wyroków sądowych na wszystkich szczeblach sądownictwa krajowego. Najtragiczniejszą jednak kartą dla emerytowanych oficerów, chorążych i podoficerów jest szukanie sprawiedliwości w ETPCz. Dlatego obawiamy się stanowienia dla nas prawa bez nas i stanowczo przeciw temu protestujemy. Obawiamy się, że nasze ( ale też i naszych następców) prawa nabyte znowu zostaną naruszone przez władzę wykonawczą, w tym przypadku przez Dyrektorów WBE ( czytaj MON). Niewłaściwa interpretacja i zastosowanie prawa nie jest uchybieniem Ustawodawcy, lecz nie spornym, celowym działaniem władzy wykonawczej (dyrektora WBE) w stosunku do podmiotów, które nabyły prawa w czasie, w którym te przepisy obowiązywały przez naruszenie praw nabytych i zasad niedziałania prawa wstecz oraz pacta sund servanda . Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 20 grudnia 2000 r. (sygn. akt III ZP 29/00, OSNP z 2001 r., Nr 12, poz. 418) uznał, że prawo do świadczenia powstaje i istnieje niezależnie od decyzji organu rentowego, a tylko jego realizacja w postaci wypłaty świadczenia wymaga potwierdzenia decyzją
Żaden minister rządu ani jego Premier nie mają mandatu do gwarantowania nienaruszalności praw nabytych, bo nie gwarantuje tego expresiss verbis Konstytucja RP z 1997 r. Wywiedzenie zaś ochrony praw nabytych z art. 2 Konstytucji RP znalazło dwie przeciwstawne wykładnie w wyrokach TK 4/99 z 4 grudnia 1999 r. oraz orzeczenia TK 30/99 z 11 lipca 2000 r. ( Cytat z komunikatu TK: „W dniu 11 lipca 2000 roku Trybunał Konstytucyjny rozpoznał na publicznej rozprawie wniosek złożony przez Krajową Radę Sądownictwa o zbadanie konstytucyjności przepisów ustawy o ustroju sądów powszechnych w zakresie, w jakim zmieniają one zasady wyliczenia podstawy renty po zmarłym, który był sędzią albo sędzią w stanie spoczynku.
Trybunał orzekł, że nowelizacja art. 78 (2) §1 i § 1a ustawy o ustroju sądów powszechnych - wynikająca z art. 152 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, wprowadziła od 1 stycznia 1999 r. - w sposób niekonstytucyjny - nowe zasady obliczania świadczeń przysługujących członkom rodziny sędziego, spełniającym warunki wymagane do przyznania renty. Ustawodawca, wprowadzając zmiany w systemie obliczania świadczeń dla rodzin sędziów naruszył gwarantowane przez Konstytucję RP zasady niezawisłości sędziowskiej, zasady zapewnienia wynagrodzeń odpowiadających godności urzędu sędziego oraz równego traktowania przez władze publiczne (art. 32 ust. 1 i 178 ust. 2 konstytucji w związku z art. 180 ust. 1 - 3 konstytucji). Zdaniem składu orzekającego Trybunału interes publiczny przemawia za tym, aby rodziny sędziów mogły otrzymywać renty rodzinne w wysokości adekwatnej do pozycji zawodowej sędziów. Postępowanie w sprawach rentowych nie może naruszać poczucia pewności zabezpieczenia materialnego rodzin sędziów oraz podważać pozycji wykonywanego przez nich zawodu. Renta rodzinna przyznawana rodzinom sędziów jest obecnie świadczeniem pochodzącym z Funduszu Ubezpieczenia Społecznego, zaś wcześniej przyznawane uposażenie rodzinne stanowiło pochodną wynagrodzenia sędziowskiego. Nowelizacja ustawy o ustroju sądów powszechnych doprowadziła więc do stanu, w którym świadczenia należne rodzinom sędziów były realizowane w oparciu o ustawę regulującą system zabezpieczenia społecznego (FUS), w miejsce wcześniejszego uposażenia rodzinnego, będącego zobowiązaniem pochodzącym od stosunku pracy sędziego. Trybunał zgodził się z wnioskodawcą, że jest to działanie niekorzystne dla świadczeniobiorców, a w związku z tym orzekł o niekonstytucyjności zaskarżonego przepisu art. 152 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego jest prawomocny i ostateczny.” (Wyrok TK 30/99).
Prawo to rozszerzono również na rodziny prokuratorów w stanie spoczynku. Tym samym jedyną grupą społeczną objętą uposażeniowym systemem zaopatrzenia stały się rodziny sędziów i prokuratorów, oraz oni sami, tak jakby byli w służbie nawet po śmierci. Zaś w wyroku 4/99 z 4 grudnia 1999 r te same zasady w stosunku do rodzin żołnierzy zawodowych oraz ich samych TK uznał za zgodne z art. 2 Konstytucji RP. Jest to bezspornym złamaniem art. 1 i 32 ust. 1 Konstytucji RP – „ Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne”, ale również art. 45
. Sąd Najwyższy wydał 2 sprzeczne uchwały:
- z dnia 9 stycznia 2009 r. sygn. akt I CSK 304/08 –Izba Cywilna - o nieważności postępowania wskutek nienależytego umocowania pełnomocnika strony Dyrektora Wojskowego Biura Emerytalnego (art. 67 § 2 i art. 68 k.p.c.),
- z dnia 3 listopada 2010 r.(sygn. akt I UZP 2/10) – Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych - „W sprawie z zakresu ubezpieczeń społecznych pełnomocnik strony - organu rentowego - Dyrektora Wojskowego Biura Emerytalnego, nie jest obowiązany do dołączenia do akt sprawy przy pierwszej czynności procesowej dokumentu potwierdzającego powierzenie funkcji Dyrektorowi (art. 89 § 1 k.p.c. w związku z art. 47711 § 1 k.p.c. i z art. 476 § 4 pkt 3 k.p.c.)- wykluczająca przesłankę prawną do złożenia skargi na niezgodność z prawem prawomocnego orzeczenia wskutek nienależytego umocowania pełnomocnika (szacujemy to na ok. 30000 takich orzeczeń w sądach I i II instancji).
Analogicznie: niejednolita linia orzecznicza sądów powszechnych i sądów administracyjnych:
- Uchwałą SN z dnia 7 kwietnia 2010 r. Sygn. akt II UZP 3/10: „W sprawie z odwołania od decyzji Wojskowego Biura Emerytalnego odmawiającej stwierdzenia nieważności decyzji tego Biura podjętej po 1 stycznia 1999 r., droga sądowa przed sądem powszechnym jest niedopuszczalna (art. 31, art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin - jednolity tekst: Dz. U. z 2004 r., nr 8, poz. 66 ze zm. w związku z art. 156 k.p.a.)”,
- postanowienie NSA z dn. 1.02.2010r. sygn. akt I OW 7/10/- „W sprawach dotyczących zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych nie orzeka organ II instancji i za taki nie może być uznany MON” – gdy WSA odrzucają odwołania, wyłączone z rozpoznania przez sądy powszechne i przesłane do rozpoznania przez WSA, bo „powyższa skarga…. jest niedopuszczalna, ponieważ została wniesiona od decyzji organu I instancji, czyli przed wyczerpaniem toku instancji w postępowaniu administracyjnym (II SA/Wa 1119/10 i II SA/Wa 1120/10), albo „Stosownie do treści art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), sąd odrzuca skargę, jeżeli sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego”
– postanowienie WSA w Warszawie z dnia 27 maja 2009 r. w identycznych rodzajowo sprawie. Takie postępowanie narusza wprost art. 176 Konstytucji RP – „Postępowanie sądowe jest co najmniej dwuinstancyjne”. Jest to też bezsporne naruszenie przepisu art. 2 i 45 Konstytucji RP oraz prawa do rzetelnego procesu w oparciu o przepisy Konwencji o Ochronie Praw i Podstawowych Wolności. Narusza to również 32 ust. 2 Konstytucji RP- „Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Jest też niezgodne z przepisami ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania. (Dz. U. 2010.254.1700).
Generalnie, wszystkie sądy uchylają się od zastosowania przepisów ustaw, które odrzuciły „wewnętrzna spójność i sprawiedliwość nowego systemu” ( cytat z wyroku TK 4/99) oraz przywróciły od 1.07.2004 r. odrębny system zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych, wycofując ich jako podmioty z ustaw o Systemie Ubezpieczeń Społecznych i o Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, traktują błędnie wyrok TK 4/99 jako źródło prawa, choć Konstytucja RP pośród źródeł prawa nie wymienia wyroków TK ( art. 87 i nast.). Generalnie sądy, opierając swoje wyroki na wyroku TK 4/99, zupełnie pomijają orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego uznającego, że formalne uchylenie lub zmiana przepisu nie zawsze oznacza utratę mocy obowiązującej wyrażonych w nim norm prawnych - za przepis zachowujący moc obowiązującą należy uznawać także taki przepis, który wprawdzie został formalnie derogowany, ale nadal ma zastosowanie do ustalania skutków prawnych zdarzeń zaistniałych w czasie, w którym ten przepis obowiązywał . To jest istota zachowania praw nabytych oraz zasady niedziałanie prawa wstecz i zasady pacta sund servanda.
Jednak nas- żywotnie zainteresowanych - nie ma przy ustalaniu parametrów reformy. Nie ma dla nas miejsca przy stole obrad ani na posiedzeniach Komisji Sejmowej czy Senackiej Obrony Narodowej. Rząd rozmawia w ramach komisji trójstronnej, w którym dwie strony sam stanowi. Trzecią mają być Związki Zawodowe. Tylko że wojsko nie ma związków zawodowych. Prezes Konwentu Dziekanów Oficerów WP płk Babuśka w wywiadzie wyznaje, że podoficerowi zawodowi w WP są od 2005 r, na etapie organizowania się, a najliczniejsza grupa – szeregowi zawodowi nie są nawet na etapie organizowania swoich odrębnych organów przedstawicielskich.


Opracował
Józef Kasper
mjr w st. spocz. mgr
Kraków.


Proszę o propozycję. Wyrażam zgodę wszystkim i każdemu z osobna na podpisanie swoim naziskiem i imieniem tego Listu i wysłanie go do wszystkich instytucji, wymienionych na wstępie ( można emailem) . pierwsze 22 pozycje to adresy, na które były wysyłane listy NFoW. Pozostałe dodałem ja.
Z ramienia ZŻ WP w rozmowach z senatorem M. Klimą weźmie udział gen. Jerzy Wójcik.


Post został pochwalony 6 razy

Ostatnio zmieniony przez jkasper dnia Nie 10:04, 22 Maj 2011, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kawo




Dołączył: 02 Sty 2009
Posty: 181
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: podkarpacie
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 20:18, 20 Maj 2011    Temat postu:

jkasper.

Powiedziałbym ...nareszcie coś sensownego się dzieje.
Bez urazy dla Pana i innych ale przedtem, tzn. akcja z biurami emerytalnymi i sądami różnych szczebli była to hućpa na zasadzie wywijania szabelką ( jak ułan z lekka podchmielony).

Niejednokrotnie pisałem, że wysiłki skierować należy na medialne nagłośnienie sprawy, że nasze kłopoty wynikły z niechęci/chęci czy jak tam zwał i zostały podjęte "politycznie".

Sądy w każdym kraju, w Polsce też, są umocowane w ten sposób, że orzekają w myśl ustroju politycznego i charakteru prowadzonej przez Państwo polityki. Tak było, tak jest i tak będzie.

Skoro był odgórny nakaz/polecenie/instrukcja/zalecenie, że w naszej sprawie należy orzekać w ten a nie inny sposób to każdy sędzia tak też czynił- orzekał jak zalecił np. Prezes Sądu, okólnik, na odprawie.
Niezawisłość sądu, niezawisłość sędziego - owszem jest ale proszę sobie nie myśleć, że tam nie ma odpraw i zaleceń. Jak to w życiu- każdy ma swojego przełożonego.

Obecna "akcja" jest akcją o której pisałem na początku swojego (tutaj na forum) bycia.
Tysiące listów wysłanych na właściwe adresy i we właściwym czasie mogą spowodować więcej niż wszystkie sądy razem ( do kupy) wzięte.

Proszę wybaczyć ale do sądu nie mam żadnego zaufania. Prawdą jest, że nie mam w tej materii żadnego doświadczenia tzn. nigdy nie byłem karany a kilka moich obecności w charakterze świadka nie powodują znajomości organu orzekającego.
Lata temu wstecz- znałem kilku sędziów. Żadnemu z nich nie odważyłbym się powierzyć pod opiekę nawet swojego kota. Ja od sędziego wymagam dużej wiedzy, wrażliwości społecznej i nadprzeciętnej logiki. Może miałem pecha ale znałem tylko zwykłych ludzi, za zwykłych, najprzeciętnych..... tyle tylko że ich zawód to zawód sędzia.

W konkluzji - popieram i podpisuję się. Wysyłam na wszystkie adresy tutaj podane z nadzieją, że tym razem jest to właściwy moment.

Pozdrawiam.


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
jkasper




Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 406
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 227 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 14:43, 21 Maj 2011    Temat postu:

Cytat:
List do Prezydenta


"Wychodząc naprzeciw zainteresowaniu Pana Prezydenta tą problematyką, przekazujemy pakiet dokumentów przedstawiających stanowisko Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych, a w szczególności argumentację uzasadniającą potrzebę zachowania odrębności tego systemu" - fragment listu FZZSM do Prezydenta RP.

Warszawa, dnia 19.05.2011'



Pan Bronisław KOMOROWSKI
PREZYDENT RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Panie Prezydencie!

W związku z toczącą się od ponad dwóch lat dyskusją nad koniecznością zmiany systemu emerytalno-rentowego służb mundurowych oraz trwającymi od kilku miesięcy pracami zespołu rządowo-związkowego nad przygotowaniem koncepcji zmian, wychodząc naprzeciw zainteresowaniu Pana Prezydenta tą problematyką, przekazujemy pakiet dokumentów przedstawiających stanowisko Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych, a w szczególności argumentację uzasadniającą potrzebę zachowania odrębności tego systemu.
Dodatkowym argumentem był znaczący udział Pana Prezydenta w uchwaleniu w latach 1993-1994 aktualnie obowiązujących ustaw emerytalno-rentowych służb mundurowych, a zwłaszcza konkretne działania, które pozwoliły stworzyć podwaliny obowiązującego systemu i oparcie go na rozwiązaniach zaczerpniętych z ustawy z 11 grudnia 1923 roku o „zaopatrzeniu emerytalnem funkcjonariuszów państwowych i zawodowych wojskowych”. W czasie ówczesnej debaty parlamentarnej w Sejmie, uzasadniając obniżenie emerytury ze 100 do 75 % i wiele innych zmian pogarszających warunki przechodzenia na zaopatrzenie emerytalno-rentowe, posłowie gwarantowali, że wprowadzane ustawy będą obowiązywały przez kilkadziesiąt lat.

Panie Prezydencie!

Wierzymy, że stanowisko Pana Prezydenta w tej sprawie będzie miało istotne znaczenie dla przyjęcia ostatecznych rozwiązań. Dlatego zwracamy się do Pana Prezydenta o zapoznanie się z naszą argumentacją, której używaliśmy w dokumentach towarzyszących protestom naszych organizacji w 2009 roku, i w wystąpieniach kierowanych do Premiera Rzeczypospolitej Polskiej w toku negocjacji i uzgodnień prowadzonych w ostatnich miesiącach.


Za Federację Związków Zawodowych Służb Mundurowych
Przewodniczący
Zarządu Głównego NSZZ Policjantów

Antoni DUDA


Pogrubienie i podkreślenie w cytacie - moje. Wygląda na to, że Zw. Zaw. służb mindurowych stukają do wszystkich drzwi. A nasze Związki i Stowarzyszenia? Pro Milito udzieliło mojej inicjatywie poparcia na pw. To za mało. Pamiętajmy, że zmiany 1.1.1999 dotknęły również wszystkich, którzy odeszli na emeryturę według starych zasad. To się może powtórzyć teraz. Dlatego uważam za niezwykle ważne poparcie naszych Związków i Stowarzyszeń we wszelkich działaniach, zmierzających do tego, byśmy nie musieli się sądzić jeszcze raz według nowej ustawy.


Post został pochwalony 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zibi




Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 197
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mielec
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 21:56, 22 Maj 2011    Temat postu:

W jutrzejszym wydaniu RZECZPOSPOLITEJ, ukaże się pierwszy z cyklu artykułów dotyczących naszych przywilejów emerytalnych.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zibi




Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 197
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mielec
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 13:11, 23 Maj 2011    Temat postu:

Nie ma możliwości, by górnicy stracili swoje emerytury. Jeżeli rząd spróbuje je ruszyć, to się przekona, jacy jesteśmy silni, mówi w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej” Piotr Duda, przewodniczący NSZZ „S”.

Nie mogę darować politykom, że tyle mówili o dobru Polski, a potem pokłócili się o resorty siłowe, o tych przysłowiowych ołowianych żołnierzyków. I PiS, i PO najważniejsze resorty – pracy i gospodarki – oddały koalicjantom.
Rozmówca „GW” zapowiada, że już od środy w 16 miastach odbędą się pikiety przed urzędami wojewódzkimi. Ale ciągle ma nadzieję, że skończy się na nich i dojdzie do rozmów. - Nie użalam się, ale się zastanawiam, skąd u premiera taka awersja do „S”? Prawie pół roku jestem przewodniczącym, a nie miałem sposobności porozmawiania z nim, ubolewa przewodniczący „S”.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez zibi dnia Pon 13:12, 23 Maj 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zibi




Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 197
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mielec
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 13:46, 23 Maj 2011    Temat postu:

Około 3 tys. wojskowych złożyło wnioski o odejście ze służby. Boją się zmian w emeryturach
autor: Sławomir Mielnik
Strona rządowa zaproponowała zaś: uprawnienia emerytalne po 25 latach pracy i po ukończeniu 55. roku życia.
– Nastroje w armii są fatalne. Z kilku powodów. Jeden to niepewność związana ze zmianami w systemie emerytalnym służb mundurowych – opowiada Jarosław Bąder, prezes Stowarzyszenia Niezależne Forum o Wojsku. – Drugi to brak stabilności służby. Żołnierz, który na przykład wrócił z misji, chce wierzyć, że będzie miał zapewnione stanowisko. A nie zawsze tak jest. Dodatkowo problemem jest brak możliwości rozwoju czy awansu. Szczególnie dotyczy to podoficerów.

Dlatego najbardziej doświadczeni żołnierze, po misjach zagranicznych: komandosi z jednostek specjalnych, lotnicy, nurkowie, skoczkowie spadochronowi czy saperzy, chcą odejść z armii.

Jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rz", od stycznia do końca kwietnia takie wnioski złożyło już ok. 3 tys. żołnierzy. W całym ubiegłym roku było ich ok. 6,5 tys. – najwięcej od lat 90.
– W tym roku będzie podobnie albo gorzej – mówi jeden z oficerów z Warszawy.
Lawina odejść z armii ruszyła w maju. Powód? Żołnierze mają półroczny okres wypowiedzenia (inne służby: policja czy Straż Graniczna, trzymiesięczny). Dlatego wnioski składają już teraz, by zdążyć przed 1 stycznia 2012 r., gdy mają wejść w życie nowe przepisy emerytalne. – Zostało mało czasu na podjęcie decyzji. Ale bardzo poważnie myślę o „rzuceniu kwitami" – zaznacza komandos z kilkunastoletnim stażem.
– Już kilku moich kolegów generałów rozmawiało ze mną o tym, że chcą w tym roku odejść – opowiada gen. Waldemar Skrzypczak, były dowódca Wojsk Lądowych. – Na dole jest jeszcze gorzej.
– Rzeczywiście, tak jak w ubiegłym roku zgłaszają się do mnie żołnierze z pytaniem, czy powinni odejść – mówi płk Marian Babuśka, przewodniczący Konwentu Dziekanów (instytucja powołana do rozwiązywania problemów społecznych żołnierzy). – Wówczas wielu uwierzyło, że zmiany emerytalne nie będą niekorzystne, i zostało. W tym roku też niezdecydowanych do tego przekonuję.
Konwent reprezentuje żołnierzy (którzy nie mogą zakładać związków zawodowych) w rządowo-związkowym zespole zajmującym się reformą emerytur mundurowych. Wojskowi, tak jak inne służby, chcą nabywać uprawnienia emerytalne po 20 latach służby, nie wcześniej jednak niż po ukończeniu 50 lat (teraz mogą odejść po 15 latach, bez limitu wieku, i dostają wtedy 40 proc. ostatniego uposażenia).
Strona rządowa zaproponowała zaś: uprawnienia emerytalne po 25 latach pracy i po ukończeniu 55. roku życia.
Konwent chce jednak, by granica 50 lat dotyczyła tylko tych, którzy sami odejdą do cywila. A jeśli będzie ich zwalniać Ministerstwo Obrony Narodowej, by ten limit nie obowiązywał. Na przykład jeśli żołnierz wstąpił do armii w wieku 20 lat, służy w niej 20 lat i zostanie zwolniony (bo np. jego jednostka zostanie rozwiązana), to nawet jeśli nie osiągnie wieku 50 lat, i tak dostanie emeryturę (45 proc. ostatniego uposażenia). – Negocjacje trwają, następne spotkanie jest zaplanowane na 8 czerwca – mówi płk Babuśka.
– Nie boimy się 25 lat służby. Zresztą teraz, by dostać pełną emeryturę, czyli 75 proc. ostatniego uposażenia, i tak musimy służyć ponad 28 lat – opowiada jeden z żołnierzy. Dodaje, że ten okres można skrócić i podwyższyć sobie emeryturę, jeśli dostaje się niektóre dodatki. Np. 2-proc. przysługuje komandosom, nurkom i pilotom. 1-proc. saperom i skoczkom spadochronowym. Dodatek otrzymują też żołnierze biorący udział w zagranicznych misjach (0,5 proc. za miesiąc).
Jednak rząd chce, by od 1 stycznia większość tych dodatków została obcięta o połowę. – Poza tym emerytura miałaby zostać zwiększona tylko o 10 proc. wypracowanych dodatków – wyjaśnia płk Babuśka.
I tego najbardziej boją się żołnierze. – Za skoki, misje i służbę w jednostce specjalnej dostaję procenty, które przekładają się na wysokość mojej przyszłej emerytury. Jeśli po Nowym Roku będzie ona liczona tylko od podstawy i 10 proc. wszystkich dodatków, to na tym stracę – martwi się żołnierz, który zastanawia się nad odejściem.
Płk Babuśka zapewnia jednak, że zmiany dotyczyć będą jedynie wojskowych, którzy wstąpią do służby po wejściu w życie nowego systemu emerytalnego. – Nie zmienią się zasady dla tych, którzy już są w służbie. Ci co najwyżej będą mogli wybrać stary bądź nowy system – podkreśla.
Żołnierze jednak nie wierzą w dobre intencje władzy. – Proszę zobaczyć, co zrobiono z OFE – mówi jeden z nich. Podobne obawy zostały sformułowane w liście otwartym Stowarzyszenia Niezależne Forum o Wojsku: „jesteśmy przez rządzących całkowicie lekceważeni i sprowadzani jako żołnierze do funkcji »bycia balastem dla budżetu«." Co na to Ministerstwo Obrony Narodowej? Doradca ministra gen. Bogusław Pacek podkreśla, że to nie w resorcie prowadzone są prace nad zmianami w systemie emerytur mundurowych.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jacek-50




Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 66
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 6:03, 24 Maj 2011    Temat postu:

Donald Tusk Premier Donald Tusk ocenił, że przywileje emerytalne żołnierzy i policjantów są "za duże" i "nie zawsze uprawnione". Zapewnił jednocześnie, że ci, którzy już nabyli te uprawnienia nie stracą ich.
Premier był proszony o komentarz do artykułu "Rzeczpospolitej", według której około 3 tys. wojskowych złożyło wnioski o odejście ze służby. Zdaniem dziennika, boją się zmian w emeryturach. Według relacji wojskowych, nastroje w armii są fatalne. Wpływa na to między innymi niepewność związana ze zmianami w systemie emerytalnym służb mundurowych - podkreśla "Rz".
Szef rządu powiedział, że doniesienia "Rzeczpospolitej" traktuje "z przymrużeniem oka". "Dziesiątki razy czytałem materiały o tym, jak wszyscy chcą odejść z policji albo z wojska. Potem się okazywało, że to nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Więc sprawdzę ten kolejny sensacyjny materiał" - powiedział Tusk dziennikarzom w Brukseli.
Podkreślił, że już wielokrotnie udzielał gwarancji, iż "uprawnienia emerytalne - za duże, ale już nabyte - nie będą odbierane ani żołnierzom, ani policjantom". "Każdy, kto jest w wojsku lub policji i liczy w związku z tym na przywileje emerytalne, niestety je otrzyma. Mówię niestety, bo one są zbyt duże i nie zawsze uprawnione. Będziemy chcieli to zmienić, ale nie będzie to dotyczyło tych, którzy je nabyli" - zapewnił premier.
==============
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jacek-50




Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 66
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 6:22, 24 Maj 2011    Temat postu:

Czy ta wypowiedżPana Premiera umieszczona w Onecie nie jest odpwiedzią na list otwarty ?
=====

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Podobin




Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 432
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 66 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 7:20, 24 Maj 2011    Temat postu:

[b]Jacek-50[b]

A jakiej odpowiedzi Pan sie spodziewał? Nie widzi Pan, że "wzorzec "hiszpański przegrał z kretesem wybory samorządowe. Teraz oczywiście premier bedzie nadrabiał miną, ale nikt nie ma pewności, że w stolicy i w innych miastach nie zostaną rozstawione namioty i będzie koniec okłamywania.
Zapewne pamięta Pan, że minister Schetyna też już manipulował przy tych ustawach emerytalnych. Wycofał się wtedy, ale obecny minister jest twardy, przecież był współpracownikiem SB i zahartował się w przeciwnościach.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
JOZIN




Dołączył: 02 Lut 2009
Posty: 127
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: UE
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 7:42, 24 Maj 2011    Temat postu:

Sztyryk Marcin Daniec niejednokrotmie uswiadamiał....robio co chco........chcą i zrobią Resztę niech dopisze zycie..

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kawo




Dołączył: 02 Sty 2009
Posty: 181
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: podkarpacie
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 7:57, 24 Maj 2011    Temat postu:

Szkoda, wielka szkoda, że akcja "walki" z biurami emerytalnymi a później z sądami nie miała takiej oprawy medialnej jak obecnie jest prowadzona.
To jest ten właśnie moment. Właściwy moment do upomnienia się o swoje.
Mówienie o gwarancji praw nabytych powoduje u mnie ironiczny uśmieszek na twarzy. Odczuwam na codzień te prawa nabyte. Wspaniale mi się żyje, na nic nie brakuje, emerytura wysoka .... starcza na opłaty i suche bułki - na szynkę i leki już nie Sad

Patrząc na aktywność na forum jest to czego się obawiałem.
Wszelka nadzieja na polepszenie, prysła wraz z przegranymi sprawami w sądach i chyba już nie wróci. Porażka głównego pomysłodawcy-inspiratora i oczywiście nas wszystkich.

Na nic się zdała praca osób które pisały wzory odwołań (tutaj zamieszczam ukłony dla nich) i instruowały co dalej należy począć.
Tyle pracy, chciałoby się powiedzieć - "na marne".

Ja wysłałem swoje zdanie, swój protest wszędzie gdzie tylko można było. Mam nadzieję, że w tym nie jestem sam. Może w jakimś stopniu, tym razem uda się powstrzymać nieodpowiedzialne zakusy a przede wszystkim zwrócic uwagę na sytuację materialną emerytów WP którzy odeszli na zasłużoną emeryturę w latach 90-tych (ja w 1996 r). Jest tragicznie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
jkasper




Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 406
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 227 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 17:17, 24 Maj 2011    Temat postu:

Stanowisko Zarządu Głównego NSZZ Policjantów , wtorek, 24 maja 2011 13:19

Cytat:
Obradujący w dniu 24 maja 2011' Zarząd Główny NSZZ Policjantów przyjął stanowisko do rozmów w sprawie reformy emerytur mundurowych.

Stanowisko Zarządu Głównego NSZZ Policjantów z dnia 24 maja 2011 roku do rozmów w Zespole rządowo-związkowym


Zarząd Główny NSZZ Policjantów upoważnia swoich przedstawicieli biorących udział w pracach zespołu rządowo - związkowego ws. zmiany systemu emerytalnego dla służb mundurowych, do zajęcia stanowisk zawierających następujące postulaty:

1. System emerytalny służb mundurowych nadal powinien mieć charakter zaopatrzeniowy, tzn. powinien być finansowany z budżetu państwa.
2. Sprawa zmian w ustawie emerytalnej powinna być rozpatrywana w kontekście całości zagadnień dotyczących służb mundurowych, w tym przede wszystkim nowej ustawy o ich modernizacji.
3. Nowa ustawa emerytalna może dotyczyć wyłącznie osób przyjętych do służby po jej wejściu w życie. Osoby zatrudnione obecnie mają mieć prawo wyboru aktualnego lub nowego systemu.
4. Bezwzględnie zachowane muszą być obecne uprawnienia emerytalne dla wszystkich osób będących aktualnie w służbie. Analogicznie zachowane powinno zostać uprawnienie do łączenia emerytury i renty. NSZZ Policjantów nie zgadza się na likwidację tzw. trzeciej grupy inwalidzkiej.
5. NSZZ Policjantów dopuszcza w ramach prowadzonych negocjacji wyrażenie zgody na wydłużenie w nowym systemie stażu służby uprawniającego do cząstkowej emerytury do 25 lat bez określania wieku emerytalnego bądź na ustanowienie wieku emerytalnego na poziomie 50 lat.
6. W przypadku ustalenia, że do uzyskania pierwszych uprawnień emerytalnych w nowym systemie potrzebne będzie 25 lat stażu służby, emerytura po tym okresie powinna wynosić nie mniej niż 55 % podstawy wymiaru i wzrastać o 3 % za każdy następny rok aż do 85 % podstawy.

Z chwilą przygotowania projektu porozumienia lub protokołu rozbieżności w sprawie nowej ustawy emerytalnej, o ostatecznym stanowisku NSZZ Policjantów zadecyduje Nadzwyczajne Posiedzenie Zarządu Głównego NSZZ Policjantów.

Stanowisko Zarządu Głównego NSZZ Policjantów z dnia 24 maja 2011 roku zostało przyjęte w głosowaniu (36 głosów za 1 wstrzymujący).



Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
jkasper




Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 406
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 227 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 17:36, 24 Maj 2011    Temat postu:

Cytat:

Warszawa, dnia 18 maja 2011 r.




REDAKTOR NACZELNY
GAZETY WYBORCZEJ

Pan Adam MICHNIK
Warszawa


Dotyczy: zamieszczenia listu Konwentu Dziekanów nawiązującego do artykułu „Mundurówki zliczone – do przywilejów dopłacimy 300 mld zł”, Gazeta Wyborcza z dnia 11 maja br.




W imieniu żołnierzy zawodowych WP zwracam się do Pana Redaktora z prośbą o zamieszczenie w najbliższym wydaniu „Gazety Wyborczej” listu dołączonego do niniejszego pisma. W mojej opinii jest on próbą spojrzenia na problematykę systemu emerytalnego służb mundurowych, oczami samych żołnierzy.
Zamieszczony w „Gazecie Wyborczej” z dnia 11 maja 2011r. artykuł pt. „Mundurówki zliczone – do przywilejów dopłacimy 300 mld zł” przedstawia stanowisko strony rządowej, pomija natomiast stanowisko strony społecznej, przede wszystkim żołnierzy zawodowych. Przedstawione przeze mnie argumenty z całą pewnością nie są powszechnie znane, a wojsko kojarzy się większości społeczeństwa, z defiladami i przywilejami dlatego też wychodząc naprzeciw potrzebie uświadamiania szerokiej opinii publicznej powodów, dla których na świecie systemy emerytalne żołnierzy zawodowych nie są tożsame z powszechnym, proszę o zamieszczenie mojego listu na łamach „Gazety Wyborczej.
Opublikowanie tego listu, dzięki Pańskiej gazecie, pozwoli poszerzyć wiedzę opinii publicznej nt. blasków i cieni zawodu żołnierza.
W powodzi informacji jaka zalewa nas każdego dnia nie jest to zadanie łatwe. Jestem głęboko przekonany, że list ten nie zostanie przez Pana zignorowany, a jego zamieszczenie sprawi, że „Gazeta Wyborcza” poszerzy spectrum swoich wiernych czytelników, co będzie z korzyścią dla nas wszystkich.




PRZEWODNICZĄCY
KONWENTU DZIEKANÓW
KORPUSU OFICERÓW ZAWODOWYCH WP

Płk Marian BABUŚKA




Warszawa, 18 maja 2011r.

Szanowni Panowie Redaktorzy

W nawiązaniu do artykułu „Mundurówki zliczone – do przywilejów dopłacimy 300 mld zł”, Gazeta Wyborcza z dnia 11 maja br., którego Panowie jesteście autorami, pragniemy jako Konwent Dziekanów Korpusu Oficerów Zawodowych WP w imieniu żołnierzy Wojska Polskiego, odnieść się do kilku kwestii w nim zawartych, a skierowanych do szerokiej opinii publicznej.
Żołnierze zwracają przede wszystkim uwagę na, być może niezamierzone utożsamianie w tekście pojęcia „funkcjonariusz” z pojęciem „żołnierz” co nie odpowiada rzeczywistości. Pomimo pewnych podobieństw system emerytalny żołnierzy różni się od systemów emerytalnych pozostałych służb mundurowych. Nie jest naszym celem umniejszanie randze innych zawodów czy służb mundurowych, niemniej jednak chcielibyśmy podkreślić specyfikę zawodu, na która składają się między innymi:
• ograniczone prawa do udziału w życiu politycznym i zrzeszania się w związki zawodowe,
• wyznaczanie na stanowiska służbowe na okres kadencji od 18 miesięcy do 3 lat,
• brak ustawowej ochrony przed zwolnieniem ze służby,
• pełna dyspozycyjność: niejednokrotnie wiążąca się z długoletnią rozłąką z rodziną i życiem na „dwa domy”,
• odmowa objęcia stanowiska służbowego skutkuje zwolnieniem ze służby z mocy prawa,
• możliwość zwolnienia ze służby w związku z nie wyznaczeniem na stanowisko,
• udział w misjach poza granicami kraju, w tym w rejonach konfliktów zbrojnych związany z bezpośrednim zagrożeniem życia,
• ograniczenie możliwości podejmowania dodatkowej pracy zarobkowej,
• brak uprawnień emerytalnych dla żołnierzy kontraktowych.

Atrakcyjność, czy hojność systemu emerytalnego służb mundurowych to nie tylko długość stażu służby uprawniająca do emerytury, jej procentowa wielkość, czy też wiek po osiągnięciu którego będzie ona wypłacana. Odnosząc się do sugestii o wyjątkowej hojności systemu emerytalnego służb mundurowych w Polsce pozwolą Panowie, że posłużę się kilkoma przykładami poddającymi w wątpliwość tę tezę.

Przykładem niech będzie Wielka Brytania, gdzie maksymalna emerytura żołnierza odchodzącego na emeryturę w wieku 40 lat i stażu 18 lat wynosi 50 % ostatniego jego wynagrodzenia. Po przekroczeniu 40 lat i czasie służby powyżej 18 lat, emerytura jest większa i żołnierz odchodzący na emeryturę w wieku 55 lat i okresie służby powyżej 18 lat, otrzyma emeryturę w wysokości 75 % ostatniego wynagrodzenia – emerytura ta nie jest rewaloryzowana wskaźnikiem inflacji. Ponadto żołnierz, odchodząc na emeryturę wg powyższych uwarunkowań, otrzymuje jednorazowo nieopodatkowaną odprawę w wysokości trzykrotnej rocznej emerytury. Odchodząc na emeryturę w wieku 55 – 65 lat, żołnierz otrzymuje emeryturę w wysokości 75% uposażenia, która jest rewaloryzowana wskaźnikiem inflacji. Wysokość rocznej emerytury obliczana jest jako iloczyn: ostatniego rocznego uposażenia żołnierza, okresu jego służby i odpowiedniego współczynnika przeliczeniowego. Emeryt wojskowy po przekroczeniu 65 roku życia otrzymuje świadczenie emerytalne w wysokości 100%. Ponadto po przekroczeniu 65 roku życia otrzymuje po raz drugi nieopodatkowane świadczenie w wysokości trzykrotnej emerytury rewaloryzowanej wskaźnikiem inflacji.

Żołnierze USA mają również odrębny od powszechnego, aczkolwiek zróżnicowany system naliczania emerytury. Pozwolę sobie posłużyć się przykładem jednego z nich. W przypadku planu świadczeń finansowych typu REDUX, odnoszącego się wyłącznie do żołnierzy służby czynnej, którzy rozpoczęli służbę wojskową po 1 sierpnia 1986 r., współczynnik procentowy może być (w zależności od deklaracji złożonej przez żołnierza) naliczany wg algorytmu nazywanego Career Status Bonus/REDUX (CSB). Zgodnie z założeniami tego rozwiązania, współczynnik dla pierwszych 20 lat służby wynosi 2% za każdy rok (co daje 40% po 20 latach służby), natomiast za każdy kolejny rok służby naliczany jest współczynnik w wysokości 3,5%, co umożliwia wcześniejsze, niż w przypadku pozostałych dwóch sposobów, osiągnięcie współczynnika 100%. W każdym z rozwiązań istnieje teoretyczna możliwość uzyskania współczynnika wyższego niż 100%, nie ma bowiem ograniczeń formalnych w tym zakresie, poza obowiązkowym wiekiem emerytalnym, który dla żołnierzy służby czynnej wynosi 62 lata. Poza świadczeniami z wojskowego systemu emerytalnego, żołnierz może przystąpić do tzw. Survivor Benefit Program, który umożliwia wskazanym przez niego członkom najbliższej rodziny, otrzymywanie po jego śmierci do 55% emerytury. Średni koszt programu to ok. 6,5% kwoty bazowej emerytury, który pobierany jest automatycznie, w cyklu miesięcznym, z otrzymywanego przez żołnierza świadczenia emerytalnego.

Poza tym ocenianie zarobków żołnierzy w innych państwach tylko na podstawie wysokości ich uposażeń nie daje kompletnego obrazu polityki wynagrodzeń w armii. Żołnierze niemieccy, np. otrzymują wiele dodatków i uprawnień. Po pierwsze przysługuje im nieodpłatna opieka lekarska. Oznacza to, że dopóki korzystają z instytucji sanitarnych wojska lub, za jego zgodą, z usług lekarzy i szpitali cywilnych, oszczędzają na kosztach leczenia. Ubezpieczenie zdrowotne pozostałych członków rodziny ma również opłacalne warunki, a żołnierze mogą ponadto otrzymać na ten cel zapomogę. Bezpłatną opiekę medyczną mają zapewnioną również żołnierze amerykańscy. Ponadto żołnierze niemieccy czy amerykańscy mogą korzystać z taniego wyżywienia.

Czynnikiem nie do przecenienia dla młodego człowieka podejmującego decyzję o wstąpieniu do armii jest gwarancja zatrudnienia.

W armii USA, w myśl obowiązującego prawa (Title 10 US Code of Law) organ kadrowy nie może wypowiedzieć żołnierzowi zawodowemu stosunku służby ze względu na restrukturyzację.
W Niemczech obowiązujące prawo gwarantuje żołnierzowi zawodowemu miejsce służby do osiągnięcia wieku emerytalnego, przejście żołnierza zawodowego na wcześniejszą emeryturę musi odbyć się za zgodą zainteresowanego żołnierza. W praktyce oznacza to, że ustawa o dopasowaniu personalnym sił zbrojnych musi zaproponować korzystne, z punktu widzenia żołnierza rozwiązania. W ramach prac nad kolejną edycją, związanych z trwającą obecnie reformą Bundeswehry zakłada się, że zwolnieni ze względu na potrzeby sił zbrojnych żołnierze, będą otrzymywali do chwili osiągnięcia nakazanego zapisami prawa wieku emerytalnego (tj 65 lat) uposażenie w wysokości ok. 75-80% swojego dotychczasowego wynagrodzenia. Po osiągnięciu wieku emerytalnego żołnierz korzystający z takiego rozwiązania przechodzi na emeryturę, której wielkość obliczana jest na tych samych zasadach, co w przypadku osób przechodzących na emeryturę na tzw. regularnych zasadach. Bazę do wysokości emerytury stanowi 71%. uposażenia otrzymywanego na ostatnim stanowisku służbowym.

Trwająca w Polsce od lat permanentna restrukturyzacja Sił Zbrojnych w znacznej mierze przyczynia się do produkowania młodych emerytów. Dane statystyczne mówiące o tym, że większość żołnierzy zwalnia się na własną prośbę nie oddają rzeczywistości. Wynika to stąd, że większość z żołnierzy pozostających w rezerwie kadrowej, będąc bez szans na otrzymanie propozycji objęcia nowego stanowiska, lub też mając perspektywę wielu lat kosztownego życia „życia na dwa domy” korzysta z przysługującego im prawa i wypowiada stosunek służbowy, przedłużając tym samym o 6, a tak naprawdę o 5 miesięcy pozostawanie w służbie. Mówi się ostatnio wiele o sierotach społecznych w kontekście emigracji zarobkowej Polaków. To zjawisko w rodzinach wojskowych obecne jest od lat. Efektem: rozbite rodziny, zerwane więzi rodzicielskie, itd. To cena jaką żołnierze płacą za 24-godzinną dyspozycyjność.

Przez lata trwał proces restrukturyzacji armii przy jednoczesnym pozbawianiu uprawnień żołnierzy i ich rodzin. Pozwolę sobie przypomnieć tylko o kilku z nich: bezpłatna opieka medyczna, bezpłatne leki dla żołnierzy i ich rodzin,100% emerytura z ostatniego stanowiska, 50% ulga na przejazdy PKP dla żołnierza i członków jego rodziny. Wycofanie się z wprowadzonej w latach 90. płacowej waloryzacji emerytur, oraz pozbawienie żołnierzy uprawnień do bezpłatnego wyżywienia również wpisują się w ten proces.

Przeciwwagą dla niego mogłyby być, np. gwarancje zatrudnienia, większe uposażenia czy dodatek na niepracującą żonę, bo ryzyko pozostawania jedynym żywicielem rodziny ze względu na zmiany garnizonów wpisane jest w zawód żołnierza.

Argumentem przemawiającym za odrębnością systemu emerytalnego żołnierzy jest również fakt, że armia szkoli specjalistów, którzy w znakomitej większości nie posiadają zawodów przydatnych poza służbą. W konsekwencji prowadzi to do sytuacji, że przyuczenie żołnierza w wieku 40-45 lat do nowego zawodu sprawia, że zaczyna on życie zawodowe od nowa, co w praktyce spycha go na margines społeczeństwa. Myślę, że nie o to chodziło tym, którzy postulują reformę systemu emerytalnego, aby generować kolejne rzesze, dziś jeszcze tego nieświadomych, wykluczonych, którzy najlepsze swoje lata oddali służąc Ojczyźnie.

W naszej historii o patriotyzmie pięknie mówić i pisać potrafiło wielu, ale to żołnierze gotowi są zdawać z niego egzamin każdego dnia, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba. Dlatego też nie przypadkowo systemy emerytalne służb mundurowych niemalże na całym świecie nie są tożsame z powszechnym.

Kończąc pragnę zauważyć, że w Polsce oprócz żołnierzy i funkcjonariuszy istnieje wiele zawodów i grup społecznych, które mają swoje przywileje i uprawnienia, że wymienię tylko: górników, rolników, nauczycieli, przedstawicieli biznesu, bankowców, twórców, sędziów, prokuratorów, itd. Stąd mówienie o wybranych uprawnieniach służb mundurowych, bez skonfrontowania ich z poziomem wymagań i obowiązków może sugerować nadmierne uprzywilejowanie żołnierzy i funkcjonariuszy w stosunku do innych zawodów, co nie do końca odpowiada rzeczywistości.



PRZEWODNICZĄCY
KONWENTU DZIEKANÓW
KORPUSU OFICERÓW ZAWODOWYCH WP

Płk Marian BABUŚKA

_________________




Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
jkasper




Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 406
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 227 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 18:02, 24 Maj 2011    Temat postu:

Dziękuję Komendzie Głównej Stowarzyszenia Pro Milito za wyrażenie mi imiennego uznania i poparcie treści mojego otwartego listu poparcia na stronie [link widoczny dla zalogowanych] w zakładce AKTUALNOŚCI. Odbieram to jako popracie dla wszystkich emerytów zreszonych i niezrzeszonych. Takie stanowisko prezentowałem podczas spotkania z Przewodniczącym Senackiej Komisji ON senatorem Maciejem Klimą.

Post został pochwalony 3 razy

Ostatnio zmieniony przez jkasper dnia Śro 10:39, 25 Maj 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
jkasper




Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 406
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 227 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 10:50, 25 Maj 2011    Temat postu:

kawo napisał:
Szkoda, wielka szkoda, że akcja "walki" z biurami emerytalnymi a później z sądami nie miała takiej oprawy medialnej jak obecnie jest prowadzona. To jest ten właśnie moment. Właściwy moment do upomnienia się o swoje.

Wtedy było po wyborach, teraz przed. I to jest element kampanii wyborczej. Po wyborach / nie ważne kto wygra/ władza zapomni o obietnicach. Przypomnij sobie stare powiedzenie: "Obiecanki , cacanki a ........" Nie radujmy się przedwcześnie. Wykorzystajmy to, jak się tylko da.


Post został pochwalony 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Nasze Forum "VOX MILITARIS" Strona Główna -> "MIĘDZY NAMI EMERYTAMI"
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 182, 183, 184  Następny
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 182, 183, 184  Następny
Strona 141 z 184

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Theme ACID v. 2.0.20 par HEDONISM
Regulamin